Afknappers en aanraders: Berlijn

Hoi iedereen,

Als laatste reisje voor ik het leven inga als werkmens, ben ik met mijn vriend naar Berlijn geweest en het was fantastisch. In de 3 dagen die we er volledig door brachten, stapten we meer dan 90 km, van een workout gesproken. Het iets vettiger eten dan gewoonlijk waren dan ook gepermitteerd.  Vandaag geef ik jullie mijn aanraders en afknappers voor Berlijn.

IMG_2750 (1)

Aangezien ik liefst afsluit met een positieve noot, begin ik dus met de afraders waar ik dus globaal geen foto’s van heb.

  • Checkpoint Charlie: kort samengevat is dit gewoon een ongelooflijk uitgemolken, veel te toeristisch punt. De geschiedenis wordt er verdrongen door foto-gekke toeristen die veel te veel geld betalen om op de foto te mogen met als Amerikaanse soldaten verkleedde Duitsers. Echt geen aanrader.
  • East Side Gallery: voor iedereen die effectief de geschiedenis van de muur wil zien is dit een afrader, wil je gewoon wandelen bij een leuk sfeertje kan ik het je wel aanraden, de sfeer is e relaxed en je kunt er iets drinken langs de waterkant. Een dubbeltje op zijn kant dus.
  • DDR-museum: staan er mensen aan te schuiven, sla het dan over. Op zich lijkt het museum me interessant, maar door de drukte was het gewoon niet te doen om effectief iets mee te krijgen en alles te bekijken. Zonde dus.
IMG_2722 (1)
De Reichstag

De lijst met aanraders dan, ik heb zo’n leuke dingen gezien in Berlijn dat ik niet weet wat ik moet vermelden en wat niet.

  • De Reichstag: een prachtig gebouw en alles in de buurt is er mooi en groen. Echt de moeiten om eens rond te kijken. Wil je dit gebouw of de Bundestag binnen dan doe je er best aan om te reserveren. Ons werd verteld dat een maand op voorhand online reserveren een must is. Heb je geen zin om al die moeite te doen, dan blijft het een leuke plaats om rond te lopen.
  • Tempelhof: het oude vliegveld van West-Berlijn is omgevormd tot een heel gezellig park waar je overdag kunt fietsen, vliegeren, kiten, barbecuen, kortom alles. Het ligt even uit de weg, maar er de tram naar nemen is zeker de moeite, de sfeer is er geweldig.
IMG_2730
Tempelhof
  • Zoologischer Garten: ook wel gewoon de zoo genoemd. Dit is gewoon zo ongelijk groot en mooi. Wij liepen er 4 uur rond en hebben niet eens alles goed gezien. Het is er prachtig.
  • Menschen Museum: een museum naast Alexanderplatz waar Körperwelten zit. Kort gezegd is dit een museum voor geplastificeerde lijken. Klinkt misschien vies en de eerste paar minuten is het raar, maar dit is echt zo interessant en gewoon uitzonderlijk. Als je er bent, dan moet je dit gewoon zien.
  • Hard Rock Café: gekend overal voor de T-shirt, terwijl het eigenlijk gekend zou moeten zijn voor het goddelijk eten. Na de Zoo waren we uitgehongerd en aangezien het Hard Rock Café er niet ver af was, gingen we er toch langs voor een shirt voor mijn vriend. Om 16h aten we er lunch en man, wat was dat lekker. Te goed gewoon, smaken zaten perfect, als je nog eens een Hard Rock Café tegenkomt, ga er binnen en eet. Je zal het je niet beklagen.
IMG_2685
Flatbreads Southern Chicken, onthouden en bestellen

Nog een laatste tip: als je in student bent, vergeet dan zeker je studentenkaart niet (zoals ik). Bijna alle betalende activiteiten geven korting aan studenten en elke korting is mooi meegenomen.

Ben jij al in Berlijn geweest?

Al het liefs,

Caitlyn

2 gedachtes over “Afknappers en aanraders: Berlijn

Geef een reactie

