Mijn ervaringen: 2dehands.be

Hoi iedereen,

Zoals jullie misschien gelezen al gelezen hebben hier, heb ik een nieuwe iPhone gekocht. Een nieuwe tweedehands iPhone dan toch. Dat deed ik op 2dehands.be en dat was niet de eerste keer dat ik er iets kocht of verkocht. Vandaag wil ik dan ook mijn ervaringen delen met jullie over kopen én verkopen op een zoekertjessite. Lees snel verder!

Schermafbeelding 2016-01-29 om 20.35.45

De meeste van jullie hebben waarschijnlijk wel al eens gekeken op een zoekertjessite, maar er iets kopen of verkopen is toch nog heel iets anders. Je moet mensen toch vaak vertrouwen en daar kan het al eens mislopen. Er waren een paar dingen die ik graag vroeger had geweten en die wijsheid wil ik nu met je delen.

Waar je best rekening mee houdt als koper:

  • Let goed op en ga ervan uit dat er heel veel frauduleuze verkopers zijn. Ik denk dat je als gouden regel wel kunt aanhouden dat hoe hoger het bedrag van wat je wilt kopen, hoe groter de kans op malafide verkopers. Als tip geef ik je onder meer mee dat als iets veel lager is van prijs het niet betrouwbaar is, schrijffouten zijn meestal ook zeer onbetrouwbaar (slechte google vertalingen) en als ze net verhuist zijn, wacht je ook meestal af.

Ik kreeg bij de zoektocht naar mijn iPhone heel veel rare mails. Van alle mails die ik kreeg, zaten er 2 tussen die identiek waren. Dezelfde schrijffouten en ze waren toevallig allebei net naar krak hetzelfde adres in Nederland. Een andere persoon was heel enthousiast en vriendelijk tot ik wou afspreken, toen was haar oma plots dood en moest er een oplossing gevonden worden. Allemaal stelden ze hetzelfde voor: ik zou de helft van het bedrag storten en zij zouden het dan verzenden, een heel slecht voorstel voor de koper. Allemaal even onbetrouwbaar dus. 

  • Een goede manier om mensen hun betrouwbaarheid te controleren is de waarderingen lezen. Hebben ze veel en goede waarderingen, dan is het meestal wel oké. Schrijf dus zelf ook een waardering na een goed contact of juist bij een heel slecht contact. Dat helpt mensen op de lange termijn.
  • Als het over kleine bedragen gaat (hoe klein klein dan is, moet je zelf beslissen) kun je verzending riskeren. Voor grote bedragen ga je het best ophalen.
  • Afdingen kan en mag, maar maak het niet belachelijk. Op een vraagprijs van €50 een bod uitbrengen van €10 is niet realistisch en zorgt ervoor dat verkopers je niet meer serieus nemen.
  • Schrijf correct. Niets zo vervelend als iemand die heel kortaf schrijft met fouten erin. Je lijkt niet betrouwbaar en mensen zullen dus minder geneigd zijn om aan je te verkopen uit schrik hun geld niet te zien.
  • Kom je afspraken na: als je beloofd hebt te storten, wacht daar dan geen 3 dagen meer mee of laat het minstens weten. Als je afspreekt om iets op te halen om 5h, kom dan niet toe om 6h. Bon, je snapt het wel. Simpel, maar belangrijk.
Schermafbeelding 2016-01-29 om 20.41.43
Wat ik eronder meer al kocht 

Waar je best rekening mee houdt als verkoper:

  • Deze spreekt voor zich, maar zorg voor goede foto’s. Een site als verwijzing met originele productfoto’s is altijd handig. Zo verwijs ik bijvoorbeeld bij een laptoptas die ik verkoop naar een Youtube-filmpje die je duidelijk toont waar alle compartimenten zijn. Bonuspunten dus.
  • Zorg dat je tijd hebt. Als mensen mogen komen afhalen, maar je bent nooit thuis of je wacht altijd 4 dagen om een mail te beantwoorden dan is dat een teken van betrouwbaarheid.
  • Als je iets verkoopt, vraag dan of ze een waardering achterlaten voor je. Dat toont aan volgende kopers dat je betrouwbaar bent.
  • Ook als verkoper telt dat het gebruik van correct Nederlands echt een bonuspunt is. Het maakt je sympathieker en duidelijker.
  • Wees realistisch met je vraagprijs. Als het nieuw €100 kost en je hebt het al 2 jaar dan dan vraag je er geen €80 meer voor. Punt.
  • Start een winkeltje als je veel hebt, dan vinden mensen je makkelijker en kan het mensen eventueel verzendkosten besparen. Dat kan mensen echt over de streep helpen trekken. Ik heb ook een winkeltje en heb gezorgd voor duidelijke foto’s en een beschrijving en heb dan ook al redelijk wat kunnen verkopen.

Hebben jullie nog goede tips?

Al het liefs,
Caitlyn

4 gedachtes over “Mijn ervaringen: 2dehands.be

Geef een reactie

