Minimalistische kleerkast: Capsule Wardrobe

Hoi iedereen,

Zoals jullie in de vorige posts al konden lezen, ben ik tegenwoordig helemaal gek van een minimalistische kleerkast en dan echt van de capsule wardrobe. Hieronder leg ik jullie uit hoe dat komt, wat het nu exact is, geef ik jullie een beetje inspiratie en vertel ik hoe dat nu eigenlijk in zijn werk gaat bij mij.

How much do we really need?

Het minimaliseren van mijn kleerkast gebeurde heel traag en was iets waar ik eigenlijk niet echt bij stilstond. Spullen die ik niet graag of vaak droeg, gaf ik weg en verder was het vooral het aanschaffen van basics. Niet omdat ik al het idee van een capsule wardrobe in het hoofd had, maar omdat ik elke morgen stond te twijfelen voor de kast, iets aandeed waar ik nooit echt tevreden mee was en dus steeds meer kocht. Inspiratie deed ik op via Pinterest en daar zag ik dat de mooiste outfits vaak de simpelste waren met perfect bij elkaar passende kledingstukken met een mooie pasvorm en afgewerkt met tijdloze accessoires. Basics kopen stond dus zeker op mijn planning.

Gevonden op ProjectNaturalBeauty

Alles kwam echter in een stroomversnelling toen ik kennismaakte met de blog van Marijke. Zij blogt op ProjectNaturalBeauty over natuurlijk make-up, handige DIY’s, maar wat me vooral aansprak zijn haar artikels over minimalisme en dat op alle gebieden in haar huis: van haar kleerkast tot het beautykastje en van het bureau tot de lades van haar kasten. Dankzij haar had ik eindelijk door dat ik wel veel mooie stukken in mijn kast had, maar het was geen geheel. Niets paste bij iets anders, de pasvorm was twijfelachtig (leve de impulsaankopen) of ik had het al jaren en droeg het nooit omdat het gewoon niet dàt was.

0132f-img_0680
Deze mooierd past altijd en overal

Langzaam, maar zeker begon ik meer stil te staan bij wat er in de kast hing. Mijn handtassencolllectie had ik van 30 versleten handtassen over een periode van 2 jaar veranderd in een collectie van 3 handtassen die zorgen dat ik altijd een passende handtas had. Stijlvol, tijdloos en van hoge kwaliteit. Voor de rest van mijn kleerkast was het echter een ander paar mouwen, na grondige sortering had ik nog steeds veel meer schoenen dan goed voor me is (en waarvan ik de helft niet draag) en de telling van een drastische vermindering in de kleerkast zelf leerde dat ik nog steeds over de 130 kledingstukken had. Veel te veel en niet wat ik wou.

Naar aanleiding van Marijke haar artikels en de filmpjes van My Green Closet op Youtube, besloot ik mijn kleerkast nog verder uit te dunnen. Bijna 100 stuks inclusief basic topjes (draag ik echt overal onder) en kleding die ik enkel thuis draag is het resultaat van de meest recente telling. Nog steeds te veel en daarom ben ik ook van plan om de selectie kleiner te maken.

Dit doe ik onder andere door alles zonder perfecte pasvorm er van tussen te halen en al mijn kapstokken hangen omgekeerd: als na de zomer de kapstok van het zomerkleedje nog steeds omgekeerd hangt (na dragen hangt de kapstok terug normaal) dan weet ik dat ik het even goed kan wegdoen. Een handige leidraad voor de selectie vind je hier.

quote

De reden dat ik niet alles gewoon wegdoe is simpel. Mijn budget is niet zo groot en daarom vind ik het ook wel zonde om kleren die in perfecte staat zijn gewoon weg te smijten. Het is natuurlijk ook niet echt duurzaam te noemen om goeie kleren weg te smijten. Daarom verkoop ik de mooiste stuks door, dan heeft iemand er plezier van en voelt mijn portefeuille minder leeg.

Nu weten jullie wat ik wil doen met mijn kleerkast: minimaliseren en vooral perfect passende basics waar ik meteen een nieuwe stijlvolle outfit mee kan maken. De inspiratie hiervoor haalde ik bij het principe van de Capsule Wardrobe. Dat is een wardrobe per seizoen, waarbij je voor elk seizoen een maximum aantal kleren selecteert, waar je dan 3 maanden lang je outfits mee samenstelt. De meest gebruike versie is Project 333, wat betekent dat je per 3 maanden 33 kledingstuks mag gebruiken. Die 33 stuks selecteer je op functie, maar natuurlijk ook op de weersomstandigheden en meer. Functioneel en stijlvol dus. Opdat jullie beter zouden snappen wat ik bedoel, komt er volgende week een artikel online met mijn capsule wardrobe voor de herfst.

De perfecte basic
De perfecte basic

Sinds ik mijn kledingkast probeer te beperken zie ik enkel maar voordelen, hoewel mijn kast nog niet is zoals ik wil. ’s Morgens sta ik minder lang voor de kast aangezien alles combineerbaar is. Ik doe geen impulsaankopen meer, omdat ik voor elk kledingstuk dat mijn kast inkomt, ik iets anders wegsmijt. Ik denk dus veel meer na over elke aankoop, mijn portefeuille is me hier dan ook dankbaar voor. De rust die je krijgt van een geordende kast met perfect bij elkaar passende stuks vind ik onbetaalbaar.

Ik kan het iedereen aanraden om je zeker eens te verdiepen in de kwestie, op internet is er meer dan genoeg rond te vinden. Mijn favorieten zijn ProjectNaturalBeauty en MyGreenCloset, dus die zijn zeker de moeite waard om eens te bekijken!

Wat krijgt jullie voorkeur? Een bomvolle kast of eentje die volledig uitgezocht is aan de hand van Project 333?

Al het liefs,

Caitlyn

4 gedachtes over “Minimalistische kleerkast: Capsule Wardrobe

  1. Hi! Het is heel gemakkelijk om veels te veel kleren te kopen omdat het zo leuk is om te doen. Ik merk dat ik beter kan combineren als ik minder kleren in mijn kast heb hangen dan heel veel kleren, best apart. Project 333 kende ik niet maar wie weet is dat ook wel iets voor mij!

    Like

Geef een reactie

