Beauty is in the eye of the beholder

Hoi iedereen,

Zoals de titel al aangeeft, is het artikel van vandaag iets anders dan wat jullie van me gewoon zijn. Geen recensie, leuke tag of vrolijke ideeën, maar wel mijn eerlijke en ongezouten mening over uiterlijk en hoe de maatschappij er tegenover staat. Benieuwd wat ik te zeggen heb hierover? Lees dan zeker verder!

Schermafbeelding 2015-08-26 om 20.07.33

‘Het uiterlijk’ is een brandend item in onze huidige maatschappij en of je dat nu jammer vindt of niet, je kunt er niet omheen. Als je om je heen kijkt, zie je iedereen bekritiserend rondkijken. Mannen die naar vrouwen staren, maar ook omgekeerd. Vrouwen die altijd wel een mening klaarhebben over anderen en ook mannen maken zich hieraan schuldig. En hoe graag ik ook met een beschuldigend vingertje zou willen wijzen naar onze vertroebelde maatschappij, wil ik eerst mijn hand op mijn eigen hoofd leggen en zien wie eronder zit. Ben ik compleet eerlijk dan moet ik toegeven dat ook ik met diezelfde kritische blik rondkijk. Een vrouw met een te kleine broek of een zichtbare bh? Heb ik sowieso gezien. Een man met een broek onder zijn poep (haten jullie die trend ook niet?!) of een heel speciaal kapsel? Ook daar heb ik een mening over. Mezelf portretteren als engeltje en ondertussen de maatschappij verwijten, zou dan ook hypocriet zijn.

dilemma

Lees je dit nu en denk je: “Zo ben ik niet, ik kijk nooit naar het uiterlijk. Het innerlijk is voor mij het enige wat telt.” Stel je zelf dan even in deze positie: je staat aan de tramhalte te wachten en de tram komt eindelijke toe. Het is druk en er zijn nog maar 2 lege plaatsen waar je kunt zitten. De ene is naast een klassieke schoonheid die vriendelijk naar je lacht. De andere plaats naast een mollige jongen met bril en beugel, ook hij lacht lief naar je. Waar ga jij gaan zitten?

Als we eerlijk zijn tegen onszelf, dan weten we dat we allemaal naast de klassieke schoonheid gaan zitten. Niet omdat we die andere jongen niet leuk vinden of er slecht overdenken, maar omdat we gewoon altijd eerst naar het uiterlijk kijken. Het is biologisch en we doen het allemaal.

We moeten realistisch zijn: iedereen kijkt naar het uiterlijk. Mensen die anders beweren kun je beter niet vertrouwen, want ze liegen. Echter is er een groot verschil met kijken en zien. Je kunt kijken naar mensen hun uiterlijk en hun gewicht, je kunt er mening over hebben en als we eerlijk zijn hebben we dat allemaal. Belangrijker dan het kijken is dat je ook ziet. Je moet niet enkel kijken naar het uiterlijk, maar je moet ook de persoon zien. Hun grappig karakter, leuke kledingstijl, hun liefde voor dieren, hun intellect, hoe ze met anderen omgaan. Dat is wat echt belangrijk is.

Schermafbeelding 2015-08-26 om 20.17.03

Stop nooit met kijken als je enkel het oppervlak gezien hebt, blijf kijken tot je ook het interlijk ziet. Daar vindt je wat altijd blijft, want zoals het spreekwoord zegt is schoonheid vergankelijk en zit echte schoonheid vanbinnen. Zelf ben ik mollig, klein en heb ik geen klassiek gezicht. Ik spreek dus uit ervaring als ik zeg dat de wereld liever voor je is als je knap bent.

Wat ik hiermee wil zeggen? Het is oké. Geen probleem als je eerst naar het uiterlijk kijkt, dat doen we allemaal. Het is oké om ons knappere medemens eerst te zien. Het is echter niet oké om niet verder te kijken dan enkel en alleen knap snoetje en het is niet oké hoe onze maatschappij ermee omgaat. Ga eens naast die andere persoon zitten op de bus, start eens een gesprek met een vreemde waar je op het eerste gezicht niets gemeenschappelijks mee lijkt te hebben. De beste vriendschappen kunnen zo ontstaan en anders heb je nog steeds je horizon verbreed. Probeer je niet te vormen naar hoe de maatschappij schoonheid vormt, maar wees je eigen definitie van schoonheid. Als je voor jezelf de beste versie van jezelf bent, dan kun je oprecht tevreden zijn.

Schermafbeelding 2015-08-26 om 20.14.57

Is dit iets waar jullie zelf bij stilstaan? 

Al het liefs,

Caitlyn

 

5 gedachtes over “Beauty is in the eye of the beholder

Geef een reactie

