Als ik later groot ben…

Hoi iedereen,

Vandaag een persoonlijk artikel omdat ik voel dat ik het van me af moet schrijven en mijn blog daar natuurlijk de juiste plaats voor is. Ik zit op een keerpunt in mijn leven en heb het moeilijk om de juiste richting te kiezen. Al weken, maanden zelfs, ben ik erover aan het nadenken en elke keer als ik denk dat mijn beslissing definitief is, gebeurt er iets waardoor ik toch terug begin te twijfelen. Nu wil ik echter echt definitief beslissen, want een beetje rust in mijn hoofd zal deugd doen! Als je wilt weten wat er mij zo bezighoud, lees dan zeker verder!

Don’t forget to take the exit

Zoals jullie konden lezen in het artikel Motivation to Life die ik na mijn verjaardag schreef, heb ik een vertroebelde relatie met mijn ouders en zo’n vertroebelde relatie heeft op veel meer elementen in mijn leven invloed dan je in eerste instantie zou denken. Zo ook gedeeltelijk op het probleem waar ik nu mee zit. Mijn vader heeft nooit gestudeerd en wou meer voor zijn kinderen. Mijn zus is industrieel ingenieur en ik ben nu bezig aan mijn 3de bachelor van exact diezelfde studie. Niet geheel vrijwillig jammer genoeg. Toen ik op mijn 18de een studierichting moest kiezen en een zin geven aan mijn toekomst, werd ik zéér beperkt in mijn keuze. Het resultaat is nu echter niet zo rooskleurig als gehoopt.
The end is long way down the road
Voor het eerst in al die jaren kan ik het eerlijk toegeven: mijn studierichting interesseert me niet. Yes, I said it, ik ben al 4 jaar bezig aan iets dat me niet boeit en dat gebrek aan interesse confronteert me meer en meer elke dag. De maatschappij maakt het me ook niet gemakkelijk om toe te geven. Als ik vertel wat ik doe aan de universiteit, krijg ik telkens dezelfde opmerking: ‘Amai, wat een moeilijke richting, jij wilt zeker carrière maken en baas worden!’ Ik snap waarom mensen dat denken, de richting klinkt heel intelligent, dat weet ik. Het schoentje wringt bij mij wel, omdat ik helemaal geen carrière wil. Ik wil niet aan de slag als ingenieur, ik wil geen job met veel verantwoordelijkheden en de leiding over 100 mensen. En alhoewel chemie me meer interesseert dan dat het de gemiddelde medemens doet, is het niet voldoende om er de rest van mijn leven mee bezig te willen zijn. In onze maatschappij licht dat moeilijk, iemand die geen carrière wil. Is die persoon niet saai, teleurstellend?
Always try
Daarom dat ik nu beslist heb om mijn richting af te werken, omdat het zonde is van al die jaren hard werk. Ik weet wel zeker dat ik mijn diploma achteraf niet ga gebruiken want ik ga me daarna sowieso omscholen. In wat? Dat weet ik zelf nog niet. Vroeger had ik heel veel ideeën voor ‘later als ik groot ben’, maar na al die jaren is het zo simpel niet meer. Een nieuwe universitaire studie aanvangen op mijn 24ste? Dan ben ik 30 als ik afstudeer, dat zie ik niet zitten. Stewardess worden? Graag, maar kan ik dat wel aan? Ik weet het allemaal niet en daar moet ik nog veel over nadenken, maar ik heb tijd. Eerst dit afwerken en dan op naar het volgende, want 1 ding weet ik wel zeker: later als ik groot ben, dan wil ik mijn leven leiden zoals ik het zelf zie en laat ik me geen keuzes meer opdringen. Later als ik groot ben, word ik gelukkig met mijn keuze juist omdat die keuze de mijne was. Later als ik groot ben, wil ik terugkijken en denken ‘het was goed’. Tuurlijk neem ik risico’s om heel mijn toekomst te willen veranderen, maar ik wil me niet de rest van mijn leven afvragen, ‘wat als?’, ik wil mijn eigen leven geleefd hebben en dat is ook exact wat ik ga doen!
Wat je voedt, dat groeit

 

Ik weet niet wat ik wil, maar ik weet wel wat ik niet wil en dat is al heel veel. Tijd heb ik en geluk laat zich niet haasten. Later als ik groot ben, wil ik trots zijn omdat ik de juiste beslissing heb genomen. Nu juist nog achterhalen wat die is. Ik wil alle kansen nemen die ik kan en ik wil mijn kansen zelf maken.
Wat denken jullie? En wat willen jullie doen ‘later als je groot bent’?
Als het liefs,
Caitlyn

 

2 gedachtes over “Als ik later groot ben…

Geef een reactie

