DIY: Herbruikbare watjes

Hoi iedereen,

Vorig week schreef ik een artikel over de voordelen van herbruikbare, dus wasbare, watjes ten opzichte van de gewone witte wegwerpwatjes die iedereen wel kent. Daarin toonde ik 2 verschillende soorten herbruikbare watjes die ik zelf graag gebruik. Eén van die soorten was handgemaakt en vandaag toon ik jullie hoe je dat kunt doen. Deze DIY is heel simpel en je hebt er ook geen naaimachine voor nodig, je hoeft zelf geen handige Henriëtta te zijn (ben ik ook niet echt). Dus als je interesse hebt of eens wil zien hoeveel werk dat nu juist zou zijn, lees dan zeker verder!
Zelfgemaakt geeft altijd meer voldoening

Hoe begin je hier aan? Met de juiste attributen natuurlijk.
Je hebt nodig:
– een (badstof) handdoek (ik gebruik een klein gastenhanddoekje die we niet gebruikten)
– een rond voorwerp
– een stevig stuk karton
– een scherpe (stof-)schaar
– een potlood
– een naald (niet te klein)
– draad
Benodigdheden
Stap 1:
Allereerst neem je het ronde voorwerp en maak je een cirkel op het harde karton. Kies verstandig en denk na over wat voor jou prettig zou werken. Je cirkel bepaalt tenslotte de grootte van je watje. Ik nam een wijnglas met brede bovenkant omdat ik het makkelijk werken vind als mijn watje redelijk groot is, maar dit is heel persoonlijk. Hoe groter je het maakt, hoe meer je moet naaien dus kies wijselijk.
Stap 2:
Nu je een maat hebt voor de grootte van je watjes kijk je best even naar de plaatsing. Kijk eens hoeveel watjes je het best uit je handdoek haalt. Hou er rekening mee dat je watje een voor- en achterkant heeft die je dan aan elkaar naait. Beslis zo of je ze het best dicht tegen elkaar tekent of je er meer plaats tussen kunnen nemen. Uit mijn handdoek haalde ik er 6 door dicht tegen de randen aan te tekenen.
De cirkel mooi in een hoek beginnen om je handdoek optimaal te gebruiken

Stap 3:

Alles is nu bepaald dus je kunt je vorm beginnen natekenen. Voor het stevigste watje (en tevens ook het minste werk) tegen je 2 cirkels tegen elkaar aan. Zo hoef je minder te naaien, want je watje hangt al op 1 plaats stevig vast.

Teken ze mooi tegen elkaar voor het minste werk en mooiste resultaat
Stap 4:
Ben je klaar met tekenen, dan knip je het natuurlijk uit. Niet knippen waar de cirkels tegen elkaar getekend zijn, anders heeft dit natuurlijk geen nut meer. Eenmaal uitgeknipt bekom je dit:
Beter knippen dan ik (die linker lijkt niet rond te zijn, oeps)
Stap 5:
Nu alles uitgeknipt is, moet je beginnen naaien. Geen stress, dit is echt simpel en je hoeft er niet veel ervaring met naald en draad voor te hebben. Plooi je watje dubbel met het eventuele potloodresidu naar de binnenkant.
Je neemt je naald en draad (duh!) en trekt de draad door het oogje van de naald. Aan een kant van de draad leg je nu een dikke knoop. Het is belangrijk om de knoop voldoende dik te nemen anders kun je deze te gemakkelijk door de fragiele badstof trekken. De eerste steek (plaats waar de knoop komt) neem je op het niet-doorknipte stuk vlak tegen de opengeknipte raad aan. Nu kun je beginnen naaien.
De techniek die voor mij het beste werkt en een stevig resultaat oplevert is de volgende:
Je steekt je naald door de stof en eenmaal de naald door is, heb je als het goed is, nog een serieus stuk draad hangen die je moet doortrekken. Voor je de draad echter doortrekt, steek je de naald door de lus en trekt dan pas. Zo zorg je ervoor dat aan de bovenkant ook draad zit, wat handig is voor een stof als badstof die gemakkelijk uitrafelt.
Door de lus en trekken
Tip: Als je merkt bij het steken van je naald door de stof dat je de stof naar boven duwt dan haal je best je naald terug uit en steekt een beetje lager opnieuw, anders rafel je de stof uit en zo maak je dan een zwakke plek die gemakkelijk beschadigt zal raken bij het wassen.
Stap 6:
Herhaal het steken door de stof – vormen van een lus – naald door de lus tot je helemaal rond bent. Neem je steken voldoende dicht bij elkaar voor het mooiste en sterkste resultaat. Als je helemaal rond bent, dan kun je de draad vaststeken, dit kun je doen door bijvoorbeeld de naald verschillende keren door de stof te halen of door de gevormde naad. Als de draad goed vasthangt, knip je deze af.
En voila, een fantastisch zelfgemaakt watje waar je lang plezier van zult hebben!
Succes met het proberen (lukt jullie zeker) en al het liefs,
Caitlyn

Advertenties

3 gedachtes over “DIY: Herbruikbare watjes

  1. Pingback: Tip: wasbare gezichtpads – Welcome for the ride