Wegsmijten of herbruiken: watjes

Hoi iedereen,

Vandaag heb ik een vraag voor jullie, namelijk: Gebruiken jullie om je gezicht te reinigen herbruikbare gezichtpads of liever elke keer een vers watje die je dan telkens wegsmijt?

Ikzelf gebruik al jaren herbruikbare gezichtspads maar de zoektocht naar de juiste die mooi uit de was komen en duurzaam zijn, was niet gemakkelijk. Nu ik dat allemaal gevonden heb zoals ik het het beste vind, wil ik dat toch graag delen met jullie en in dit artikel benoem ik dan ook de pro’s en cons van het gebruiken van (herbruikbare) watjes voor het reinigen van je gezicht. Lees gerust verder!

We hebben maar 1 aarde!

Eerst even een vlugge berekening om te zien hoeveel wegwerp watjes we nu eigenlijk echt gebruiken. Stel dat we allemaal flinke meiden zijn en we reinigen 2 maal daags ons gezicht met watjes. Dan kunnen we veronderstellen dat we ’s morgens sowieso 1 watje gebruiken en ’s avonds om je make-up eraf te halen zal dit toch al 2 watjes zijn. Want wees eerlijk, als je watje al onder de mascara hangt, kun je er moeilijk de rest van je gezicht nog mee reinigen toch?
Als we dan nog de zaterdag met onze party-make-up erbij nemen, waar 3 watjes de standaard is, dan zitten we aan gemiddeld 22 watjes per week. Op jaarbasis gebruiken we zo gemakkelijk 1144 watjes en dit is nog een minimum.
Ik bijvoorbeeld gebruik zowel reinigingsmelk als -lotion en dat doe ik dan op 2 verschillende watjes, dus dat zou elke morgen al een watje extra betekenen en hetzelfde ’s avonds dus mijn afvalberg was geen 1144 watjes per jaar maar wel 1820 watjes per jaar. Kun je voor je zien wat een gigantische stapel watjes dit is? Ik in ieder geval wel, dus ik besliste jaren geleden al om die hoeveelheid te beperken.
Al die watjes?!
Ik stapte eerst over op poederwatjes (geen idee hoe ik het anders beschrijf), maar die kwamen nooit mooi uit de wasmachine.
Dus nu heb ik 2 soorten herbruikbare watjes die mooi uit de wasmachine komen, niet duur zijn en goed voor het milieu aangezien je ze niet telkens wegsmijt.
Om jullie over de streep te trekken of het op zijn minst te overwegen, hier de voor- en nadelen van herbruikbare watjes:Voordelen:

  • De afvalberg vermindert, je (toekomstige) kleinkinderen kunnen je dankbaar zijn, go jij 🙂
  • Ze zijn stukken zachter voor je gezicht dan zo’n gewoon watje
  • Altijd het probleem dat je watje te klein is? Nu niet meer! Je herbruikbare watjes kies je zo groot als je zelf wilt, zonder dat je een extra grote afvalberg maakt.
  • De watjes zijn lekker dik dus het product komt er niet door en je hoeft je vingers dus niet tegen een halfnat watje te houden
  • Oh ja, heb ik verteld hoe zacht ze zijn?
Nadelen:
  • Je moet ze wassen (maar komaan, die wasmachine moet sowieso wel draaien dus die paar watjes maken het verschil niet)
  • Na een tijdje kunnen ze er een beetje vies komen uit te zien (mij stoort het niet, ik beschouw het als proper als het uit de wasmachine komt, maar het uitzicht wordt dus wel lelijker. Er is daar echter geen effect van op de werking en zachtheid van de watjes zelf)
Meer nadelen kan ik niet verzinnen eigenlijk. Als mijn watjes echt lelijk zijn geworden, gebruik ik ze om er mijn nagellak mee af te halen. Ik heb eentje voor donkere, eentje voor felle en eentje voor zachte kleurtjes en dat bevalt me prima. Het smoezelig uiterlijk doet me niets zolang mijn nagels maar proper zijn.
Herbruikbare watjes, nog mooi op de kop toe!
Als je nu denkt: zo’n wasbaar watje wil ik wel eens proberen dan heb ik nog 2 opties voor je (komaan, nu moet je toch wel overtuigd zijn?!).
De lichte watjes zijn van microvezel en zo zacht en dik. Ik gebruik telkens een watje en kan daar alles mee afhalen aangezien de voorkant en achterkant afzonderlijk gebruikt kunnen worden en ze zo groot zijn dat ik ze dubbel plooi tijdens het gebruik. Eenmaal uit de wast gekomen zien ze er trouwens nog steeds zo perfect uit en ze blijven heel erg zacht. Deze beige watjes kocht ik hier.
De blauwe watjes aan de rechterkant zijn van badstof gemaakt en goedkoper dan de beige hierboven. Het is DIY (die volgende week online komt) en zeer simpel en goedkoop. Ideaal als je eens wilt testen of zo’n wasbare watjes iets voor jou zijn. Dus als je interesse hebt, kun je hier zeker mee beginnen.
Al het liefs,
Caitlyn
Nota: ik wil niet met een vingertje lopen wijzen naar mensen die toch kiezen voor wegwerp watjes, ik snap je keuze maar het is het overwegen waard om toch over te stappen. Wel vind ik dat iedereen moet nadenken over een manier om zijn steentje bij te dragen aan het milieu. Het excuus van ‘de druppel op een hete plaat’ gaat zeker niet op en alle kleine beetjes helpen, dus erover nadenken is al een stap in de goede richting!

 

3 gedachtes over “Wegsmijten of herbruiken: watjes

  1. Pingback: Tip: wasbare gezichtpads – Welcome for the ride

Geef een reactie

