De hel die solliciteren heet….

Hoi iedereen,

Even een berichtje tussendoor. Ik kreeg net te horen dat ik wegens een misverstand niet te recht kan op mijn studentenjob van vorig jaar. Jammer want het was een leuke job (ik was jobstudent in een opticien). Wat dus maar een ding kan betekenen. Ik moet terug gaan solliciteren en zoals iedereen weet is solliciteren een hel. Als je het ooit gedaan hebt (en ik vermoed dat jullie dat allemaal wel al eens gedaan hebben) dan weet je waarover ik het heb. Hieronder dan ook een ode aan de frustraties die iedereen zal herkennen als de hel die solliciteren noemt.
Sounds just about right!

De problemen die ik tot hier toe telkens meemaakte zijn zo herkenbaar voor iedereen die ooit gesolliciteerd heeft.
  1. Je begint kritisch en wilt een job die bij je past. In mijn geval dus een studentenjob en liefst eentje met veel afwisseling en menselijk contact. Als je bepaald hebt wat je wil, kun je beginnen zoeken en verrassing: er is niets te vinden. Alles wat je wilt is ofwel al bezet ofwel past de periode niet. Op naar het volgende dan maar.
  2. Je zakt je eisen en wordt flexibeler, het is misschien niet exact wat je wilt maar het komt in de buurt dus je neemt het. Je stuurt je brieven en er zit wel wat tussen. Maar er is 1 klein probleempje: niemand antwoordt! Je stuur letterlijk 100 brieven/mails zonder ook maar enige reactie. Kennen die mensen dan het begrip elementaire beleefdheid dan niet?! Je hoeft me de job niet te geven (liefst wel natuurlijk) maar antwoorden zodat ik weet dat ik verder moet zoeken is wel zo vriendelijk en beleefd.
  3. Ondertussen ben je hopeloos, je hebt dringend een job nodig en je eisen zijn nog gezakt. Het is totaal niet wat je wilt maar je hebt het geld nodig en de tijd dringt dus je solliciteert ervoor. Nu komt het echter het ergste: nog steeds geen antwoord of wanneer ze antwoorden blijkt je CV onvoldoende te zijn. Komaan, ik heb superveel werkervaring maar ik ben ongeschikt als verkoopster? Niet eerlijk en zeker als ik zie wie wel de job heeft gekregen. Ik, jaloezie? Hoe kom je erbij?
Wauw, dit schrijven lucht op. Ik heb ondertussen veel mails gestuurd, zelfs voor jobs waarvan ik weet dat ik ze nooit ga krijgen. Ondertussen heb ik mijn kans gewaagd voor een functie als Stewardess (hoe leuk zou dat zijn), Verkoopster (meest voor de handliggend), Kassierster (joepie) en nog meer. Nu duimen voor een job. Als jullie suggesties hebben of jullie hebben een familielid die mij een leuke job kunnen aanbieden, laat het me gerust weten dan stuur ik mijn CV door. Liefst iets zoals Stewardess (blijft een droomjob), maar ik overweeg serieus bijna alles!
Al het liefs,

Caitlyn

Update: Ondertussen heb ik een job gevonden! De zoektocht kan eindelijke gestaakt worden en ik kijk uit naar mijn nieuw job om weer een ervaring (en een pak centjes) rijker te worden.

 

4 gedachtes over “De hel die solliciteren heet….

Geef een reactie

